Skapande skola aktiviteter

I tisdags hade vi besök av Ed Dameron från Expressteatern. Han var med 4:orna och 5:orna i klassrummet med sin föreställning NU!
Det var en mimföreställning i flera olika delar.
Efter föreställningen fick eleverna själva prova på att använda kroppsspråket utan ord och även testa att att göra egna mim.

I onsdags var 6:orna iväg i Råshult för en tidsresa tillbaka till år 1741. Det var dags för firandet av Mickelsmäss och flera av bygdens gårdar var inbjudna för att förbereda och fira. Bland annat alla vi från Tångarne Eriksgård.

Eleverna fick testa hur det var att leva under mitten av 1700-talet i Småland. De fick testa olika aktiviteter, bland annat att laga grönsaksgryta över öppen eld, skriva med fjäderpenna, att lappa och laga kläder, hur man kunde färga garn med olika växter och även prata med den kloka gumman Ingerborg i Mjärhult om vilka örter som kunde hjälpa en mot olika krämpor.

Det här inlägget postades i Hänt i veckan. Bokmärk permalänken.