Prov i grammatik

På torsdag nästa vecka, 10/2, kommer åk 4 och åk 5 att ha ett prov i grammatik. De ordklasser som provet kommer att handla om är: substantiv, verb, adjektiv och adverb.

Vi har i dag haft en genomgång kring vad som kommer att komma på provet. Eleverna har själva fått göra anteckningar utifrån det som vi har talat om och det som vi skrev upp gemensamt på tavlan. Så att de ta in den information som de själva behöver. Alla har ju inte behov att träna på samma saker.
De har även arbetat med grammatik på olika sätt i skolan de senaste två veckorna så de kan även titta igenom sina arbetsuppgifter för att träna. Man kan även gå och titta på Grammatikbolagets filmer. Länkar finns under svenska fliken i vårt klassteam.

Provet kommer bland annat vara att de ska böja ord i dess olika böjningsformer. Skriva vilken form ett visst ord står i.  Att plocka ut de fyra olika ordklasserna från meningar och så vidare.

Det här inlägget postades i 4-6. Bokmärk permalänken.