åk 6 Värdegrundsarbete på schemat

Information till vårdnadshavare med barn i årskurs 6 på Montessoriskolan och Klöxhultsskolan.

Vi hoppas att ni har haft en fin sommar och att era barn nu är redo att börja skolan igen efter sommarlovet.

Under föregående läsår startade vi på skolan upp ett förebyggande och främjande värdegrundsprojekt i två olika huvuddelar. Det försätter vi med även detta läsår, vilket innebär att era barn vid ett tillfälle i veckan/ klass kommer att ha lektionstillfället som vi kallar för, ”skolans värdegrund”, på schemat ”SKVAR”. Detta är en satsning á 40 minuter utöver ordinarie timplan. Lektionerna leds av respektive mentor i samråd med social mentor och skolkurator.

Under hösten kommer klasserna inledningsvis att arbeta med värdegrund utifrån de inledande kapitel om normer och värden i läroplanen (LGR22) samt med begrepp och innebörd om kränkande behandling, diskriminering och trakasserier. Detta följt av projektet ”CATWALK- barn föds inte med fördomar”. Se mer information via projektets hemsida: www.catwalkiskolan.se

Under vårterminen riktas fokus mot flera olika värdegrundsteman, exempelvis språkbruk, maktlekar, rasism, HBTQIA+, PEGI märkningar, spel, netikett (etikett på nätet), innebörd av grooming, kränkande behandling online samt psykosocial hälsa.

I samband med lektionstillfälle kan läxor förekomma (mentor meddelar i så fall detta enligt vanliga kanaler). Vid aktuella lektionstillfällen gäller som vanligt obligatorisk närvaro från eleverna.

Har ni några frågor kring ovan projekt är ni välkomna att höra av er till:

Social mentor, Simon Hansson: Simon.Hansson@almhult.se (Klöxhultsskolan 4–6).

Skolkurator, Sophie Hansson: Sophie.Hansson@almhult.se (Klöxhultsskolan 4–6 samt Montessoriskolan).