Veckans ord v. 39: att stava och förstå

Nu kör vi i gång med veckans ord igen. Eleverna i åk 5 och 6 har fått hem papper idag.
Till skillnad från förra läsåret kommer veckans ord detta året att vara i läxa onsdag till onsdag.

Denna terminen ser det lite annorlunda ut än tidigare. Vi kommer att förutom ord som man ska kunna stava även i bland lägga in ord och begrepp som man ska förstå och vet vad de betyder, ordkunskap. Orden och begreppen kommer att komma från områden som vi arbetar med i skolan just nu.
De kommer att få ord som man ska kunna stava varje vecka. Ord och begrepp kommer inte alltid att vara med, lite beroende på vad vi arbetar med just nu i skolan.

Veckans ord åk 5 och 6 v.39

Ord att kunna stava

Det här bör man tänka på när man ska klättra i berg:

• Håll rätt avstånd.
  • Koppla ihop dig med repet.
  • Fastna inte i något.
  • Reagera kvickt.
  • Ta med handskar
  • Klättra ej för långt ifrån varandra.
  • Kolla om berget är spräckt.

Till sist: Ta in på hotell och vila ut.

Klättra, avstånd, koppla, fastna, kvickt, handskar, långt, varandra, spräckt, hotell.

Ord att förstå, förklara och stava

Studieteknik: Hur du på bästa sätt lär dig det du läser och studera på bästa sätt.

Sökläsning: När du letar efter en specifik information i en text.

Djupläsning: När du läser för att verkligen lära och förstå det som du läser.

Ingress: Den inledande texten i en t.ex en tidningsartikel eller faktatext. Dess uppgift är att sammanfatta texten och ta fram det viktigaste. Den är oftast skriven med fetstil i jämförelse med brödtexten.

Brödtext: Den löpande (all text som inte är rubriker eller ingress) texten i en t.ex en tidningsartikel eller på en webbplats.

Det här inlägget postades i år 5, år 6. Bokmärk permalänken.