Åk 5 Utflykt till Råshult 26/4

På onsdag, 26/4, åker eleverna i åk 5 till Råshult. Här under följer information om dagen.

Råshultsdagarna

Älmhults kommun har beslutat att alla elever i åk 5 skall göra en upplevelsedag i Råshult. Kunskapen om hembygden och vad den har gett för avtryck i Sverige och världen.

Vecka 17 kommer eleverna under en dag att vara i Råshult för att göra en tidsresa till 1749.

Vi kommer att bekanta oss med omgivningarna och även arbeta med förberedelser för att bygdens store son, Carl von Linné, kommer att göra ett besök i sin födelsebygd.

Eleverna kommer att arbeta i grupper, ”gårdar”, för att förbereda besöket. Tidsenlig mat kommer att tillagas över öppen eld. Man kan säga att dagen innehåller arbete – måltid – musik och dans

Tider: Buss lämnar skolan 8.15
Buss hämtar för transport tillbaka till skolan: 13.30

Att tänka på:

• Oömma kläder och bra skor för att vara ute hela dagen. Risk för att bli smutsig.
  • Sittunderlag
  • Frukt (helst ”anpassat” för vår tidsresa, t.ex. äpple eller morot)

Inga mobiler med till Råshult.

Det här inlägget postades i 4-6. Bokmärk permalänken.