Åk 4 Veckans ord v. 18

Luciafirande (sj-ljudet stavas med stj eller skj)

Skolskjutsen var på väg till ett skjul utanför skolan. Där skulle klassen fira lucia. Kvällen var stjärnklar. Mustafa skulle vara stjärngosse. Han höll en stjärna i handen.

Plötsligt hörde de hur någon började skjuta borta på en skjutbana. Wille stjälpte ut all saften på sin skjorta. Fröken blev så rädd att hon satte sig pladask på sin stjärt.

Ord: Skolskjutsen, skjul, stjärnklar, stjärngosse, stjärna, skjuta, skjutbana, stjälpte, skjorta, stjärt

Ord och begrepp att förstå och förklara.

Saltvatten: Vatten som naturligt innehåller salt i olika mängder, över 3%, havsvatten.

Sötvatten: Vatten som har en salthalt som är lägre än 0,5%. Grundvatten, sjövatten etc. Det vatten som vi människor kan dricka.

Avdunstning: När ett ämne i flytande form övergår till gasform. T.ex när det bildas ånga när man kokar vatten.

Kondensering: När ett ämne i gasform övergår till flytande form. T.ex när vattenångan i molnen blir till regndroppar.

Det här inlägget postades i år 4. Bokmärk permalänken.