4-5:an NO-prov 26/9

Just nu arbetar vi med biologi på NO-lektionerna. Mer specifikt jobbar vi med naturen. Hur vi t.ex delar upp olika organismer i t.ex familjer, släkte och arter.
Vi har inte hunnit med att jobba med alla delar som kommer att komma upp på provet ännu. Lite längre fram kommer eleverna få ett häfte med vissa delar till provet. Just nu kan de läsa och titta på de filmer som vi jobbat med tidigare på Gleerups, om man vill förbereda sig. De har redan nu fått några lösblad med bl.a cellerna och med blommans olika delar.

26/9 kommer eleverna får ett prov i det som vi arbetar med. Provet kommer att innehålla följande delar:

*Linnés system kring hur man delar in alla organismer på olika sätt.
* Cellernas olika delar; växtcell, djurcell och bakterie.
* Blommans olika delar
* Fotosyntesen – hur funkar den?
* Artlära: De ska kunna 10, för Sverige vanliga; blommor, träd, insekter, däggdjur och fåglar. Så totalt 50 arter

// Ann-Jeanette