4-5 NO-prov 26/9

Jag har fått lite frågor om NO-provet, så här kommer lite förtydligande för alla.

Det som eleverna har prov på är det arbetsområde som vi har arbetat med sedan början på terminen. Det handlar om cellernas olika delar, hur organismer är systematiserade, artlära, blommans delar, grundläggande hur pollinering går och fotosyntesens grundläggande processer.

5/9 skrev jag ned på tavlan, under NO-lektionen, vilka delar som skulle vara med på provet och alla elever skrev då ned detta i sitt NO-häfte. Detta för att det skulle bli tydligare för dem vad de förväntas kunna.

För att förtydliga och göra det lättare för eleverna har de fått två häften att plugga i. Ett häfte med olika arter (som de fick för 2-3 veckor sedan). De ska bara kunna koppla en bild på arten till dess namn, de behöver alltså inte kunna den text som finns i häftet utan detta är enbart för den intresserade. I måndags fick eleverna även ett häfte med utdrag från vårt digitala läromedel (Gleerups) för att förenkla hemstudier för dem, samt en förenklad bild över fotosyntesen då det främst har varit filmmaterial kring detta. Det har även i minst 2 veckor legat direkt länkar till filmer på Teams som eleverna har fått möjlighet att titta på under lektions och arbetspasstid. De har fått, förutom arbetspass tid, minst 2 NO-lektioner till sitt förfogande att läsa på inför provet.

// Ann-Jeanette

Det här inlägget postades i år 4, år 5. Bokmärk permalänken.