4-6 Samtal och diskussion om språkbruk

Idag var Fredrik från Oasen och sociala mentorn Simon hos oss och lyfte språkbruket som används av eleverna i klassen. Orsaken till att de kom var att flera kränkningsanmälningar har gjort just kring vilka ord man använder till och mot sina klasskamrater men även ibland mot vuxna på skolan.

Eleverna fick säga de ord som de hör i klassen och på skolan. Ni ser en bild från tavlan nedan om vilka ord som kom fram. Vissa används mer än andra.

Fortsätt gärna samtalet hemma om hur man pratar till varandra och vilka ord som är lämpliga att använda eller ej.

Ett tips som kom var att ”Kan man INTE se sin mamma/pappa/mormor/morfar/farmor/farfar i ögonen och säga det ordet så är det inte OK att säga till någon.”

MVH All personal i 4-6

Det här inlägget postades i 4-6. Bokmärk permalänken.