4-5: Planering Europas geografi

Här kommer planeringen för elevernas arbete i området kring Europas geografi

Planering Europas geografi 4–5

 

Mål:

Du ska kunna

  • Namn och läge för geografiska objekt i Europa och Norden
  • Vad natur- och kulturlandskap är och vad som kännetecknar dessa
  • Några utmaningar som Europa står inför
  • Hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer
  • Samspelet mellan människa, samhälle och natur i Europa och EU

 

För att vara godkänd i arbetsområdet ska du kunna placera ut minst 30 av Europas 50 länder på en blindkarta. Du ska även kunna placera ut minst 25 av huvudstäderna, 3 bergskedjor och 5 floder på kartan.
Vi kommer att ha läxa med 10 länder med tillhörande huvudstäder varje vecka. Vi kommer även ha läxa med floder, berg, hav och öar.

Du kommer också att göra en individuell presentation om ett europeiskt land.

Arbetsområdet kommer att avslutas med ett prov där du får möjlighet att visa att du når upp till de andra målen (inte kartkunskaper, de stäms av veckovis vid läxförhören).

 

Vi kommer bland annat att titta på Geografens testamente, titta på faktafilmer, ha genomgångar, arbeta med material på Gleerups och kartböckerna.

Det här inlägget postades i 4-6. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *