5: Råshultsdagen 19/4

Här under kommer information kring aktivitetsdagen i Råshult som eleverna i åk 5 kommer att genomföra på fredag. Eleverna behöver BARA tänka på att ha oömma kläder lämpliga för vädret. Just nu tycks vädret kunna bli ganska svalt och kanske lite regnigt.
Frukt får de från skolan.

Råshultsdagarna

Älmhults kommun har beslutat att alla elever i åk 5 skall göra en upplevelsedag i Råshult. Kunskapen om hembygden och vad den har gett för avtryck i Sverige och världen.

Vecka 16 kommer eleverna under en dag att vara i Råshult för att göra en tidsresa till 1749.

Vi kommer att bekanta oss med omgivningarna och även arbeta med förberedelser för att bygdens store son, Carl von Linné, kommer att göra ett besök i sin födelsebygd. Vi hoppas att vi får träffa honom.

Eleverna kommer att arbeta i grupper, ”gårdar”, för att förbereda besöket. Tidsenlig mat kommer att tillagas över öppen eld. Man kan säga att dagen innehåller arbete – måltid – musik och dans

Tider: Buss lämnar skolan: 8.15

Anländer till Råshult: 08.45

Aktiviteter i Råshult: 09.00-13.30

Buss hämtar för transport tillbaka till skolan: 13.30

Alla elever kommer att få frukt eller macka vid ankomst till Råshult.

Att tänka på: Oömma varma kläder och bra skor för att vara ute hela dagen. Risk för att bli smutsig.

Inga mobiler med till Råshult.