6: Planering arbetsområde Europas och världens geografi

Mål:

Du ska kunna

  • Namn och läge för geografiska objekt i Europa och världen
  • Vad natur- och kulturlandskap är och vad som kännetecknar dessa
  • Några grundläggande orsaker till och konsekvenser av fattigdom och ohäl­sa.
  • Hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer
  • Samspelet mellan människa, samhälle och natur i Europa och EU
  • Berätta översiktligt hur jordens naturresurser är fördelade och vad detta innebär för människorna.
  • Genomföra fältstudier i närområdet.

 

För att vara godkänd i arbetsområdet ska du kunna placera ut minst 30 av Europas 50 länder på en blindkarta. Du ska även kunna placera ut minst 25 av huvudstäderna, 3 bergskedjor och 5 floder på kartan.
Vi kommer att ha läxa under fem veckor med fokus på olika delar av Europa. Läxan stäms av mot ett läxförhör där resultatet vägs in i betygsättningen.
Världens namngeografi kommer att vara en läxa som stäms av med ett prov. Här behöver du kunna placera ut världsdelarna, världshaven samt placera några av världens länder, städer, öknar, floder och bergskedjor i rätt världsdel.

Vi kommer, i slutet av terminen, genomföra fältstudier i närområdet.

Arbetsområdet kommer att avslutas med en skrivuppgift kring hållbar utveckling samt ett prov på de resterande delarna.

 

Under arbetets gång kommer vi att arbeta med bl.a. Gleerups läromedel, filmer på SLIplay, genomgångar, kartböcker och digitala kartövningar.

 

E C A
Visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Visar goda kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Visar mycket goda kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer.
För enkla resonemang och hur naturens processer och människans verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen. För utvecklade resonemang och hur naturens processer och människans verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen. För välutvecklade resonemang och hur naturens processer och människans verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen.
Visar grundläggande kunskaper om namn och lägen på platser och regioner i Sverige, Europa och världen. Visar goda kunskaper om namn och lägen på platser och regioner i Sverige, Europa och världen. Visar mycket goda kunskaper om namn och lägen på platser och regioner i Sverige, Europa och världen.
Visar grundläggande kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor. Visar goda kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor. Visar mycket goda kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor.
För enkla resonemang om åtgärder i frågor som rör hållbar utveckling. För utvecklade resonemang om åtgärder i frågor som rör hållbar utveckling. För välutvecklade resonemang om åtgärder i frågor som rör hållbar utveckling.
Använder geografins metoder och verktyg på ett i huvudsak fungerande sätt för att utifrån geografiska frågor beskriva och förklara förhållanden på olika platser och i olika regioner. Använder geografins metoder och verktyg på ett fungerande sätt för att utifrån geografiska frågor beskriva och förklara förhållanden på olika platser och i olika regioner. Använder geografins metoder och verktyg på ett väl fungerande sätt för att utifrån geografiska frågor beskriva och förklara förhållanden på olika platser och i olika regioner.

 

Det här inlägget postades i 4-6. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *