Grammatik

Som flera av er säkert kommit underfund med var detta ett aprilskämt som eleverna fick i skolan 1/4. Flera av eleverna ville att vi skulle lägga ut det här så att de kunde lura er föräldrar 🙂

I dag har vi i 4-5 haft repetition kring grammatiken. Som ni vet så arbetade vi med det för ett tag sedan och eleverna hade test på detta.
Efter nya direktiv, som kommit, så har de nu lärt sig om ordklassen adsubstantiv. Det är ett ord som beskriver substantivet.

T.ex Den blåa cykeln. Där cykeln är substantivet och blåa då blir adsubstantivet.

Detta eftersom det ska bli lättare med kopplingarna till adverb, vilket är ett ord som beskriver verbet. Han sprang snabbt. Där sprang är verbet och snabbt då blir adverbet.

Ett svar på Grammatik

1. Ewa Nilsson skriver:

Ordklassen är väl adjektiv?? Ska de inte lära sig det?