Info kring värdegrundsarbetet till åk 6

Till vårdnadshavare med elever i åk 6 på Montessoriskolan

I skollagen (2010:800) beskrivs det att skolväsendet ska vila på demokratisk grund och skolan har ett uppdrag att gestalta och förmedla kunskap och förståelse för människolovets okränkbarhet, individens frihet, integritet, jämställdhet och alla människors lika värde.

Under hela läsåret har Montessoriskolans åk 6 elever tillsammans med pedagoger, kurator och rektor arbetat med riktade värdegrundslektioner 60 minuter i veckan som en extra satsning utöver timplanen. Detta också med koppling till skolenhetens prioriterade mål, i skolans plan mot kränkande behandling, diskriminering och trakasserier. Under höstterminen berördes teman kring bland annat språkbruk, maktlekar, netikett och kunskap kring att förebygga och motverka kränkande behandling, diskriminering och trakasserier.

Under vårterminen och de ca 10 senaste veckorna, har värdegrundslektionerna innehållit arbete med projektet ”Catwalk”, ett projekt som handlar om att, barn inte föds med fördomar.

Eleverna har som en del i projektet deltagit i ”goda gärning” utmaningen. Detta har nu resulterat i den fantastiska nyheten att klassen har fått biljetter till ”Catwalk´s” egna manifestation – för allas rätt att skina på AVICCII arena den 24 maj med start kl.13.00.

Därmed kommer alltså eleverna i åk 6 samt personal att åka till Stockholm den 24 maj!

Vi kommer där tillsammans att få ta del av ”catwalk-ensemblen” när de genomför sin catwalk (vilken de även har gjort under New York Fashion week).

Vi har idag informerat klassen om denna glada nyhet!

För att läsa mer om projektet i sin helhet, se länk:

Catwalk | Glada Hudik-teatern (gladahudikteatern.se)

Vi återkommer med information kring resa, inom kort.