Nya digitala e-tjänster ht 21

Till vårdnadshavare

Hej,

Inför skolstart i augusti 2021 lanserar vi flera nya digitala e-tjänster. Så här påverkar det dig som vårdnadshavare för barn i skola och fritids:

• E-tjänst frånvarorapportering till skolan med IST Administration
    I denna e-tjänst ska du som vårdnadshavare från och med nu digitalt anmäla frånvaro för ditt/dina barn i skolan. Här kan du nu även se aktuell frånvaroöversikt, uppdatera dina kontaktuppgifter. Längre fram kommer du även kunna se betyg, nationella prov med mera.
    Observera att

• Anmälan frånvaro via talsvar gäller inte längre, nu anmäls genom almhult.se/skolportalen
    • Har du ej BankID kan du ringa skolexpeditionen, nummer hittar du på skolans hemsida.
    • Anmälan för frånvaro för barn som går på Fritids gör du via appen IST Home Skola.
    • Ledighet anmäls i annan e-tjänst
  • E-tjänst medgivande, ansökning och samtycke i IST Medgivande
    I denna e-tjänst kan du som vårdnadshavare digitalt medge mycket av det som skickats hem på papper tidigare.
    Det första som kommer att ligga i IST Medgivande är Personblad där ni ger samtycke för olika saker kring ert barn, tex samtycke för foto och film, godkännande av ipad/datorkontrakt. Detta får ni e-post om från IST Medgivande.
  • Ansökan om specialkost och anpassad kost
    Vi kommer att lägga ut en länk i Skolportalen där ni som behöver kan fylla i en ansökan om specialkost och anpassad kost (vegetarian, ej fläsk mm). Detta kommer i att behandlas av kommunens kostenhet.

Allt detta hittar du via www.almhult.se/skolportalen  – välj där Vårdnadshavare

Frågor:

Kontakta oss via epost till utbildning@almhult.se och ange i ärenderaden att det handlar om IST i skolan.

Varför gör vi detta?

I Älmhults kommun tar vi ett samlat grepp om digitaliseringen för att leverera bästa möjliga service och för att göra det enklare för dig som vårdnadshavare att lämna den information som skolan behöver.

Hälsningar

Utbildningsförvaltningen i Älmhults kommun

Det här inlägget postades i Info för alla och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.